Άγχος ή αγχώδης διαταραχή;

2020-03-02

Η λέξη άγχος προέρχεται απο την αρχαία ελληνική λεξη ἄγχω που σημαίνει σφίγγω η πνίγω, και αυτό είναι λογικό διότι το υπερβολικό αγχος δημιουργεί σφίξιμο στο σώμα και νοιώθεις οτι πνίγεσαι. Σύμφωνα με τελευταίες έρευνες οι πιο αγχωμένοι της Ευρώπης ειναι οι Έλληνες σε ποσοστό 59% το 2018. Το άγχος έχει αρκετές συνέπειες σε σωματικό και σε ψυχολογικό επίπεδο.

Σε σωματικό επίπεδο το σώμα μας αντιδρά στο υπερβολικό άγχος με έκκριση αδρεναλίνης στο αίμα, έκκριση ορμονών του θυρεοειδούς και αύξηση της χοληστερόλης. Αυτά συνήθως έχουν ως αποτέλεσμα τα έξης:

  1. Στομαχοπονος
  2. Πονοκέφαλος
  3. Ταχυκαρδία
  4. Αρρυθμίες
  5. Δύσπνοια
  6. Διάρροια
  7. Δερματικα εξανθηματα
  8. Υπερταση
  9. Εξαντληση
  10. Εφίδρωση

Σε ψυχολογικό επίπεδο εμφανίζονται διαταραχές μνήμης, μειώνεται η συγκέντρωση,παρατηρούνται διαταραχές προσληψης τροφης και διαταραχές υπνου και χάνεται η αυτοεκτίμηση. Σε ακραιες καταστασεις μπορει να παρουσιαστούν ψευδαισθήσεις,παραδοξη συμπεριφορά και διαταραχές στο λογο ακομη και αυτοκτονικες τασεις. Τα συμπτώματα συνήθως είναι:

  1. Θλιψη
  2. Επιθετικότητα
  3. Απομόνωση
  4. Μειωμένο ενδιαφέρον για σεξ
  5. Τάσεις φυγής
  6. Διαταραχές συναισθήματων

Εφόσον το αγχος διαρκεί αρκετό καιρό, είναι πολύ έντονο και δε συνάδει με τα εξωτερικά ερεθίσματα τότε συνιστά αγχώδης διαταραχή. Ανάλογα με τον τρόπο εκδήλωσης του άγχους ξεχωρίζεται σε τέσσερις διαταραχές:

  1. Διαταραχή πανικού που εκδηλώνεται με κρίσεις πανικού.
  2. Γενικευμένη αγχώδης διαταραχή που εκδηλώνεται με εντονη ανησυχία χωρίς κάποιο συγκεκριμένο λογο.
  3. Διαταραχή κοινωνικού άγχους που εκδηλώνεται με έντονο φόβο και άγχος οτι το άτομο θα βρεθεί εκτεθειμένο μπροστά σε πολλούς άνθρωπους.
  4. Ιδεοψυχαναγκαστικη διαταραχή εκδηλώνεται με παράλογες επίμονες σκέψεις που μπορεί να συνοδεύονται απο επαναλαμβανόμενες κινήσεις.

Πώς μπορείς να διαχειριστείς το άγχος οταν είσαι μόνος:
Χρειάζεται να ξεκινήσεις με τις αναπνοές , το 90% των ανθρώπων αναπνέει με λάθος τρόπο. Αν δεν έχεις εκπαιδευτεί στη σωστή αναπνοή, ξεκίνησε με ασκήσεις βαθειάς αναπνοής 5 φορες να κάνεις 7 sec αναπνοή, 7 sec κρατημα αναπνοής, 7 sec εκπνοή.

Υπάρχουν αρκετές ασκησεις αναπνοής και αντιστρες στο διαδίκτυο.
Απόσπαση προσοχής. Σκέψου κάτι που σου προκαλεί χαρα και ζηστο νοερά. Ασκήσεις χαλάρωσης. Όταν το άγχος υπάρχει σε υπερβολικό βαθμό χρειάζεται να επισκεφτείς άμεσα εναν ειδικό ψυχικής υγείας.
Ο ειδικός ψυχικής υγείας δεν θα σε κάνει να μην αγχώνεσαι αλλα θα σου μάθει αρχικά να κατανοήσεις τους λόγους για τους οποίους αγχώνεσαι όπου στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ειναι οι εμφανείς λόγοι. Επίσης να διαχειρίζεσαι με υγιείς τρόπους τα εξωτερικά ερεθίσματα και να κρατάς τον οργανισμό σου χαλαρό με τεχνικές και βιωματικές ασκήσεις.

Αποστολάκη Κ. Κωνσταντίνα

-Σύμβουλος συνθετικής θεραπείας
-Σύμβουλος ψυχικής υγείας
-Ψυχοθεραπεύτρια


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


Οι άνθρωποι δεν είναι μπερδεμένοι. Τους μπερδεύουν αυτοί που τους λένε ότι δεν είναι φυσιολογικοί. Μέγα λάθος! Μπερδεμένοι και μη φυσιολογικοί ήταν παλιά με τις πεπερασμένες αντιλήψεις και ταμπέλες ματαιότητας που έβαζαν. Τώρα πια οι άνθρωποι τείνουν προς το φυσιολογικό όταν αναζητούν την αυτογνωσία, την αποδοχή και αγάπη του εαυτού τους.

Όσο μεγάλωνα ένιωθα τη ζωή να προσπερνά, κάθε μέρα έχανα την παιδικότητα μου, η αθωότητα ξεθώριαζε. Με τα χέρια κάλυπτα το πρόσωπο μου, κρυβόμουν από τον κόσμο. Το μέλλον σχεδόν αβέβαιο, πάλευε να μου ανοίγει τα μάτια, να ανοίγει παράθυρα σε ορίζοντες πρωτόγνωρους μα συνάμα παράτολμους.

Τι όμορφη που μπορείς να ζωγραφίσεις την ζωή. Φτάνει να το θες... Φτάνει να είναι κάποιος εκεί σε αυτό σου το ταξίδι να σου υπενθυμίζει την ομορφιά του προορισμού και τον στόχο σου! Τα χρώματα που βάζεις στην ζωγραφιά της ζωής σου, χρώματα ευτυχίας, χαράς, κατανόησης, αποδοχής, χρώματα έντονα και ζωηρά!